🛎 ZAPOWIEDŹ
Książka „Uskrzydlić Duchowość” będzie składała się z trzech części, w których znajdzie się łącznie 18 rozdziałów. Pierwsza część będzie skupiała się na zjawisku duchowości w naszym doświadczeniu. Druga część będzie poruszała temat patologii duchowości, natomiast trzecia poświęcona będzie doświadczeniu pozytywności wynikającej z przeżywania duchowości.
CZĘŚĆ I
WPROWADZENIE W TEMATYKĘ DUCHOWOŚCI
Duchowość stanowi integralny aspekt ludzkiego doświadczenia, który towarzyszy nam w poszukiwaniu sensu, transcendencji i głębszego zrozumienia siebie oraz świata. Pierwsza część niniejszej książki zanurza się w bogactwie pojęć i istotnych wymiarów duchowości, eksplorując takie kwestie jak otwartość, indywidualność, wiek duchowy – kluczowe pojęcia dla zrozumienia natury duchowej drogi. W tym kontekście staramy się uwidocznić istotę duchowości oraz jej znaczenie dla rozwoju nie tylko osobistego.
Poprzez zdefiniowanie kluczowych pojęć i omówienie fundamentalnych aspektów duchowości, czytelnik ma okazję zgłębić podstawy tego niezwykle ważnego obszaru ludzkiego życia. Jest to istotny krok, przygotowujący drogę do późniejszych rozważań nad patologią doświadczenia religijnego, która zostanie poddana analizie w kolejnej części książki. Będziemy analizować zjawiska takie jak fanatyzm, fundamentalizm, zbieractwo duchowe czy anoreksję religijną. W omawianiu tych aspektów, będziemy starali się ukazać obszary, w których duchowość toksycznie przeżywana może stać się źródłem dyskomfortu, konfliktu a nawet cierpienia i to nie tylko dla osób ją przeżywających.
Ostatecznym celem naszych rozważań jest jednak zwrócenie uwagi na zdrowe przejawy praktyk duchowych oraz pokazanie, jak duchowość może służyć jako narzędzie do osiągnięcia zdrowia, szczęścia i dobrostanu. Poprzez holistyczne spojrzenie na te zagadnienia, będziemy dążyć do ukazania, jak zintegrowane podejście do duchowości może wspierać harmonijny rozwój jednostki oraz sprzyjać budowaniu pozytywnych relacji z samym sobą, innymi ludźmi oraz otaczającym nas światem.
Część II
PATOLOGIE DUCHOWOŚCI
Jak wspomniano w pierwszej części książki na samym początku, obserwuje się obecnie trend, w którym ludzie coraz rzadziej angażują się nie tylko w praktyki religijne, ale również w poszukiwania duchowe. Mimo to, wśród osób nadal zainteresowanych tymi sferami życia, nie brakuje przypadków problematycznego, a czasami nawet szkodliwego podejścia do religijności i duchowości.
W drugiej części zostaną ukazane pewne problematyczne postawy w sposobie przeżywania duchowości i religijności. Chociaż nie jesteśmy w stanie omówić wszystkich sytuacji, które można uznać za patologię duchowości, skupimy się na kilku istotnych i dość powszechnie obecnych postawach. Na przykład na tzw. zbieractwie duchowym, skupieniu na formach przy pomijaniu treści, co może prowadzić do fanatyzmu, czyli zaślepienia religijnego, w którym zasady są istotniejsze niż człowiek. W końcu ukażemy problem zapychania pobożności tym, co się da, tzw. „zbieractwo duchowe”, ale nie pominiemy problemu braku troski o duchowość – „anoreksja duchowa”. Na zakończenie przyjrzymy się tzw. „schizofrenii duchowej”, czyli rozdarciu między wiarą a życiem, słowem a czynem.
Poprzez analizę wspominanych i innych patologii duchowości, książka ta dąży do zrozumienia mechanizmów prowadzących do ich powstania oraz do uświadomienia czytelnikowi konsekwencji, jakie niosą dla jednostki i społeczeństwa. Problem nie musi dotykać nas bezpośrednio, ale pośrednio już tak. Wspomniane postawy możemy spotkać w życiu naszych bliskich czy osób spotkanych na drogach wiary i rozwoju duchowości. Szczegółowe studium wymienionych zjawisk pozwala na zgłębienie tematu oraz na refleksję nad tym, jak zachować równowagę i zdrowie duchowe w świecie pełnym sprzeczności i wyzwań. Jak funkcjonować z osobami, które pozostają na poziomie infantylnego doświadczenia wiary i Boga?
Poprzez interdyscyplinarne podejście, łączące psychologię i teologię, niniejsze treści zapraszają czytelnika do świadomego spojrzenia na własną praktykę duchową i otwarcia na refleksję nad ewentualnymi problematycznymi przejawami funkcjonowania w tym obszarze. Pragnę dotrzeć do sedna problematyki patologii duchowości, podejmując trudne i kontrowersyjne zagadnienia, aby przyczynić się do zwiększenia świadomości w tym obszarze oraz wspierać każdego w budowaniu zdrowej i autentycznej drogi duchowej.
Część III
POZYTYWNOŚĆ DUCHOWOŚCI
W trzeciej części tej książki, pragniemy skoncentrować nasze spojrzenie na wymiarze pozytywnym duchowości i religijności. Naszym celem jest ukazanie ścieżek prowadzących do dojrzałego doświadczenia wiary oraz mądrego sposobu jej przeżywania w codzienności. Chcemy zgłębić, jakie czynniki sprzyjają rozwojowi głębokiej żywej wiary, która przynosi radość, pokój oraz inspirację do działania.
W kontekście poszukiwania antidotum na marazm w życiu duchowym, kładziemy nacisk na znaczenie kontemplacji jako narzędzia do głębszego zanurzenia się w duchowym wymiarze egzystencji. Uwzględniamy różnorodność ścieżek duchowych, podkreślając, że tak samo jak istnieje mnóstwo jednostkowych doświadczeń, tak też istnieje mnóstwo dróg do spotkania z Bogiem czy dążenia do duchowego rozwoju i rozkwitu.
Jednym z kluczowych zagadnień, które postaramy się przybliżyć, jest związek między życiem duchowym a dobrostanem (szczęściem) – czyli jak zdrowa duchowość i pobożność wspierają radosne i spełnione życie. Doceniamy, że holistyczne podejście do życia obejmuje zarówno aspekty fizyczne, jak i duchowe, a ich harmonijne połączenie może prowadzić do pełni istnienia. Poprzez refleksję nad różnorodnymi aspektami duchowości i religijności, dążymy do inspiracji czytelników do odkrywania oraz pielęgnowania swojego duchowego wymiaru, który może być źródłem siły, równowagi i spokoju w zmiennym i często wymagającym świecie. Poprzez pozytywne studiowanie duchowości, chcemy zachęcić do owocnej podróży wewnętrznej i do osiągnięcia harmonii między sferą duchową a codziennym życiem.